Aankomende Marvel-films: elke nieuwe MCU-film en tv-show in de maak

(Pocket-lint) – Toen Marvel in 2019 Endgame uitbracht, kwam er een einde aan enkele van de machtigste helden van de aarde en diende het als een finale voor de eerste paar fasen van het Marvel Cinematic Universe, ook bekend als de Infinity Saga.

Maar de MCU gaat door.

Hoe moeilijk het ook is om je een MCU voor te stellen zonder de superhelden waar we de afgelopen tien jaar van meer dan 20 blockbusters van zijn gaan houden, het is geruststellend om te weten dat het universum nog niet klaar is. Dat leidt tot de vraag: wat nu? Nou, Marvel brengt een lawine van nieuwe series en films uit. De studio heeft een roadmap onthuld van 23 series of films die ze de komende jaren wil uitbrengen. Ter referentie: er zijn 23 films gemaakt sinds de start van de MCU in 2008.

Lezen: In welke volgorde moet je elke Marvel-film en tv-programma bekijken

Hier is dan alles wat u moet weten over wat de toekomst biedt voor de MCU. We hebben ook details toegevoegd over aanvullende films, zoals de aankomende Morbius-film die deel uitmaakt van Sony’s Spider-Man Universe.

squirrel_widget_187869

Bevestigd: elke nieuwe Marvel-film en -show komt er zeker aan

Als je de spoilervrije versie van deze gids wilt, scrol dan naar beneden, waar we in één oogopslag lijstversies hebben toegevoegd die je kunt doorbladeren.

LET OP: ER ZIJN SPOILERS HIERONDER.

Disneyaankomende wonderfilms en shows afbeelding 1

Mevrouw Marvel (tv-serie)

• Releasedatum: 8 juni 2022 (op Disney+)

De volgende Disney+ serie na Hawkeye zal Ms Marvel zijn, en het personage zal worden gespeeld door Iman Vellani.

De echte naam van mevrouw Marvel is Kamala Khan en het personage debuteerde in 2013 als een moslim Pakistaans-Amerikaan uit New Jersey. Ze verscheen voor het eerst in de strips en is in de korte tijd sinds haar oprichting een van de grootste successen voor Marvel Comics geworden. Er werd aangekondigd dat de serie in juni 2022 zal debuteren. Nog beter nieuws is echter dat Marvel al heeft aangekondigd dat Vellani’s Kamala Khan zal verschijnen in het Captain Marvel-vervolg, The Marvels.

DisneyGalerijafbeelding 8

Doctor Strange in het multiversum van waanzin (film)

• Releasedatum: 6 mei 2022

Het vervolg op Benedict Cumberbatch’s Doctor Stephen Strange werd bevestigd op San Diego Comic-Con 2019, met de verrassing dat Elisabeth Olsen’s Wanda Maximoff Doctor Strange zal helpen. Het gerucht gaat dat de plot voor de aankomende film zich concentreert rond iets dat gebeurt in het Marvel-universum, misschien gestart door Loki in zijn nieuwe serie, wat zal leiden tot alternatieve universums die op destructieve manieren samensmelten, en Doctor Strange zal vermoedelijk de situatie moeten oplossen.

Interessant is dat Marvel recentelijk stiekem de WandaVision-postcreditsscène heeft veranderd.

De verandering voegt een doorschijnende figuur toe die naar beneden lijkt te zweven naar de cabine waar Wanda magie beoefent. De toevoeging van het thema van Doctor Strange is een goed teken dat het in feite de opperste tovenaar is die naar beneden gaat om met de Scarlet Witch te praten. Interessant is dat deze wijziging werd aangebracht rond dezelfde tijd dat een aflevering van Loki in première ging waarin de tijdlijn werd gebombardeerd door een Loki-variant. Zou dat de gebeurtenis kunnen zijn die leidt tot het Multiverse of Madness? Nieuwsgierig, toch?

DisneyAankomende Marvel-films en -shows afbeelding 28

Thor: Liefde en Donder (film)

• Releasedatum: 8 juli 2022

Chris Hemsworth staat gepland om terug te keren als de God van de Donder voor de vierde Thor-film, maar deze keer zal hij niet de enige Thor zijn. Hij zal Mjolnir delen met zijn voormalige liefdesbelang, Jane Foster, gespeeld door Natalie Portman.

Na het succes van Thor: Ragnarok keert Taika Waititi terug om te regisseren, en Tessa Thompson keert ook terug als Valkyrie, de koningin van Asgard. Russell Crowe zal ook zijn debuut maken als de MCU-versie van Zeus. Christian Bale speelt de schurk, Gorr the God Butcher, een buitenaardse man die zijn familie heeft verloren en een verschrikkelijk wapen vindt dat hij gebruikt om wraak te nemen op alle goden in het universum.

Er zijn ook nieuwe geruchten dat Henry Cavill zijn MCU-debuut zal maken in deze film nadat hij als Superman in de DCEU-films heeft gespeeld.

DisneyAankomende Marvel-films en shows foto 39

Black Panther: Wakanda Forever (film)

• Releasedatum: 11 november 2022

De originele Black Panther is de best scorende solofilm in de MCU, met alleen de Avengers-films bovenaan. Het langverwachte vervolg zal naar verwachting in de wijdere wereld van Wakanda duiken, aangezien Marvel heeft aangekondigd dat het het personage van Chadwick Boseman niet zal herschikken na zijn tragische dood.

De nieuwe titel, Wakanda Forever, wijst erop dat er ook een bredere focus op het land is. Er is ook gespeculeerd over wie de nieuwe leider van Wakanda zou kunnen zijn, waarbij Letitia Wright’s Shuri naar verluidt de volgende Black Panther zou zijn.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 49

Guardians of the Galaxy Vakantie Special (film)

• Releasedatum: december 2022 (op Disney+)

De Guardians of the Galaxy Holiday Special werd aangekondigd op Disney’s Investor Day in 2020.

James Gunn zal de Disney+ Special regisseren waarin de hoofdcast van beide Guardian-films terugkeert, waaronder Chris Pratt als Peter Quill en Dave Bautista als Drax. Gunn, die alle Guardians of the Galaxy-films schreef en regisseerde, zei dat hij geïnspireerd was door de Star Wars Holiday Special uit 1978.

DisneyAankomende Marvel-films en shows foto 40

De wonderen (film)

• Releasedatum: 17 februari 2023

We kennen nu de titel van het vervolg van Captain Marvel, The Marvels, dat een team-up, op vrouwen gericht team plaagt onder leiding van Brie Larsons Carol Danvers, ook bekend als Captain Marvel. De eerste Captain Marvel-film speelt zich af in 1995, en we weten niet wat het personage van Brie Larson tussen dat moment en haar verschijning in Endgame heeft uitgespookt, maar uit de toevoeging van Iman Vellani’s Kamala Khan kunnen we veilig zeggen wie haar debuut in de Disney+ serie Ms Marvel, en Teyonah Parris’ Monica Rambea, die onlangs werd opgestart in WandaVision, dat de film zich zou moeten afspelen in wat doorgaat als de moderne tijd voor de MCU.

Er is ook de credits-scène van Far From Home. Het kenmerkte Nick Fury aan boord van een ruimteschip met de Skrulls uit de eerste Captain Marvel-film. Dit kan worden gekoppeld aan de volgende Captain Marvel-functie.

DisneyGalerij afbeelding 14

Guardians of the Galaxy Vol. 3 (film)

• Releasedatum: 5 mei 2023

Deze derde Guardians-film was aanvankelijk gepland om veel eerder in de bioscoop te verschijnen, maar Marvel stelde het uit toen ze aankondigden dat James Gunn, de schrijver en regisseur van de eerste twee films, zou terugkeren voor een derde deel (hij was druk aan het werken aan Suicide Squad – vandaar de vertraging). Maar sindsdien is het weer uitgesteld.

We hebben geen exacte details over wat de plot zou kunnen zijn voor de nieuwe film, maar het zou kunnen dat de Guardians op zoek zijn naar Gamora, die aan het einde van Endgame ontbrak. We weten wel dat de film het geplaagde personage Adam Warlock zal onthullen, waarvan een preview aan het einde van Guardians 2 te zien is, en dat Will Poulter het personage zal casten. Disney heeft onlangs ook onthuld dat de cast een Disney+ vakantiespecial gaat filmen voor een release in 2022. Je kunt ook de release verwachten van een serie korte films op Disney+ over Baby Groot, met de toepasselijke titel I am Groot.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 46

Ant-Man en de wesp: Quantumania (film)

• Releasedatum: 28 juli 2023

De derde Ant-Man and the Wasp-film zal de volgende bevestigde waarneming van Jonathan Majors’ Kang The Conqueror zien na zijn verschijning in de seizoensfinale van Loki. Kang is een tijdreiziger van ver in de toekomst die het multiversum en tijdreizen ontdekt. De film keert terug naar Paul Rudd als Scott Lang en Evangeline Lilly als Hope Van Dyne, ook bekend als Ant-Man en The Wasp. Michael Douglas en Michelle Pfieffer keren ook terug in hun vorige rollen.

Corey Stoll zal zelfs terugkeren als de slechterik uit de eerste Ant-Man-film, Darren Cross.

Ten slotte keert Peyton Reed terug als regisseur na het regisseren van de eerste twee Ant-Man-films.

DisneyAankomende Marvel-films en shows foto 34

Fantastic Four (film)

• Releasedatum: Onaangekondigd

Vergeet alle voorgaande films helemaal als het om deze Fantastic Four gaat.

De Fantastic Four zijn sinds hun oprichting enkele van de première stripfiguren voor Marvel. Al dat succes is echter nog niet naar het grote scherm vertaald, met drie films die sinds 2005 zijn geproduceerd, en geen van hen was bijzonder succesvol. Dat zal waarschijnlijk allemaal veranderen met de volgende Fantastic Four-film, aangezien Marvel de rechten terugkrijgt om het te produceren en het viertal aan de MCU toe te voegen.

Het is niet bekend wanneer we de film kunnen verwachten, maar Marvel-president Kevin Feige kondigde onlangs aan dat een Fantastic Four-film zich in de beginfase van de productie bevond, en de regisseur van de twee Spider-Man-films van de MCU, Jon Watts, zal ook regisseren.

DisneyAankomende Marvel-films en shows foto 38

Kapitein Amerika 4 (film)

• Releasedatum: Onaangekondigd

Na het einde van de Disney+ serie The Falcon and The Winter Soldier, werd onthuld dat Anthony Mackie’s Sam Wilson zijn eigen avontuur op het grote scherm zal krijgen nu hij de nieuwe Captain America is. We verwachten dat Sebastian Stan’s Bucky Barnes terugkeert voor de speelfilm, misschien samen met een paar andere personages uit de recente serie , hoewel er in dit stadium nog niets is bevestigd.

De film bevindt zich momenteel in de beginfase van ontwikkeling met The Falcon en The Winter Soldier’s showrunner, Malcolm Spellman, die het script schrijft.

Supervroege geruchten wijzen op de terugkeer van twee schurken, waaronder Baron Zemo van Daniel Bruhl, die we voor het laatst zagen werken met Sam en Bucky. De andere is Red Skull, de schurk waarmee Chris Evan te maken kreeg tijdens de Tweede Wereldoorlog in Captain America: The First Avenger en voor het laatst werd gespeeld door Ross Marquand in Avengers: Infinity War en Avengers: Endgame. Hugo Weaving speelde oorspronkelijk de rol.

DisneyGalerijafbeelding 16

Mes (film)

• Releasedatum: Onaangekondigd

Na het winnen van een Oscar voor Beste Acteur, regelde Mahershala Ali een ontmoeting met Marvel en liet hen weten dat hij de vampierjager Blade wilde spelen.

Marvel Studios kondigde zijn casting aan op San Diego Comic-Con 2019. Bassam Tariq is ingehuurd om de film te regisseren, waarvan de opnames in 2021 gepland waren. Het meest recente nieuws dat naar buiten komt over de film lijkt per ongeluk te zijn vrijgegeven. Disney India plaatste een sindsdien verwijderde tweet die Marvel’s aankomende lei liet zien, evenals Blade met een releasedatum van 7 oktober 2022. Dat zou een geweldige spookachtige tijd zijn voor Marvel’s eerste vampiers om te verschijnen.

DisneyGalerijafbeelding 17

Deadpool 3 (film)

• Releasedatum: Onaangekondigd

Hoewel het grootste deel van de opwinding met Disney’s aankoop van Fox Films zich concentreerde rond potentiële toekomstige films voor de X-Men en de Fantastic Four, was het gemakkelijk om te vergeten dat Disney nu eigenaar is van de beoordeelde-R-superheld Deadpool, en het is moeilijk voor te stellen dat we lang moeten wachten voordat hij officieel in de MCU verschijnt.

Disney en Ryan Reynolds werken naar verluidt aan het project. Bob’s Burgers-schrijvers Wendy Molyneux en Lizzie Molyneux-Loeglin schrijven een script dat Ryan Reynolds overziet. Geruchten suggereren een releasedatum in november 2023. Je mag verwachten dat deze film, net als zijn voorgangers, ook een R-rating krijgt.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 51

She-Hulk (tv-serie)

• Releasedatum: Onaangekondigd (op Disney+)

We zullen het je vergeven als je denkt dat dit slechts een meisjesversie is van de sterkste Avenger, maar Jennifer Walters is een heel eigen personage in Marvel Comics. Bruce Banner is haar neef en ze krijgt zijn krachten tijdens een bloedtransfusie. Ze voelt zich veel meer op haar gemak bij een groot groen alter-ego dan haar neef, aangezien ze de favoriete advocaat wordt van elke superheld die voor de rechtbank moet verschijnen. Natuurlijk zal Marvel waarschijnlijk een deel van haar oorsprongsverhaal veranderen.

Maar verwacht dat de advocaat blijft, volgens Kevin Feige.

Tatiana Maslany zal Walters spelen, ook bekend als She-Hulk, en Mark Ruffalo zal verschijnen als de Hulk. We kregen beide voor het eerst te zien op 12 november 2021 als onderdeel van Marvel’s Disney+ Day Special . We weten nu ook dat Jameela Jamil de schurk Titania zal spelen. In wat meer verrassend nieuws, zal Tim Roth zijn rol als The Abomination uit 2008’s The Incredible Hulk (zoals te zien in Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) opnieuw opnemen. Er is nog geen woord over een releasedatum.

DisneyAankomende Marvel-films en shows foto 36

Geheime invasie (tv-serie)

In deze Disney+-serie speelt Samuel L Jackson als Nick Fury, terwijl Ben Mendelsohn terugkeert als Talos. Het is een live-action versie van een van de beroemdste komische verhaallijnen aller tijden, waarin vormveranderende Skrulls de aarde zullen infiltreren. Kevin Feige gaf aan dat de serie een crossover-evenement zal zijn, wat betekent dat we veel andere personages uit de MCU kunnen zien.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 33

Ironheart (tv-serie)

Dominique Thorne speelt de rol van Riri Williams, een jonge savant die op 16-jarige leeftijd haar eigen versie van het Iron Man-pantser creëerde. Ze zou kunnen dienen als vervanging voor Iron Man zonder Tony Stark op de foto. Nog geen woord over een releasedatum voor Iron Heart. Thorne maakt zijn debuut als Riri Williams in Black Panther: Wakanda Forever.

DisneyAankomende Marvel-films en shows foto 35

Armor Wars (tv-serie)

In deze serie speelt Don Cheadle zijn MCU-personage, James Rhodes, ook bekend als War Machine, die zich bezighoudt met de gevolgen van de technologie van zijn oude vriend die in verkeerde handen valt. De serie zal gebaseerd zijn op een populaire serie van de Iron Man-strips, zij het met grote verschillen, aangezien Tony Stark dood is.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 53

Echo (tv-serie)

Alaqua Cox zal de hoofdrol spelen als Maya Lopez, ook bekend als Echo, in een nieuwe Disney+-serie nadat het personage debuteerde in de Hawkeye-serie. In de strips is Maya of Echo een begaafd atleet en kan ze alle bewegingen die ze ziet kopiëren. Er is nog geen nieuws over een releasedatum.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 52

Agatha: House of Harkness (tv-serie)

Kathryn Hahn zal haar rol als Agatha Harkness opnieuw opnemen in haar eigen serie nadat ze debuteerde als de schurk in WandaVision. De serie zal hopelijk meer licht werpen op een deel van de duistere magie die ze in WandaVision gebruikte, evenals de geschiedenis van heksen in de MCU.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 57

Wat als… Seizoen 2 (geanimeerde tv-serie)

Een tweede seizoen van What If… is al in de maak en het zou sneller kunnen komen dan je zou verwachten, aangezien Marvel al aan het tweede seizoen werkte toen het eerste nog werd uitgezonden. Jeffrey Wright keert terug om The Watcher in te spreken en we verwachten dat er ook andere stemmen uit de MCU zullen verschijnen.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 59

Loki Seizoen 2 (TV-serie)

Het is bevestigd dat Loki voor een tweede seizoen zal terugkeren in de aftiteling van de seizoensfinale van het eerste seizoen. Verwacht dat het verder gaat waar de gebeurtenissen van het eerste seizoen ophielden, met Loki en Sylvie uit elkaar en de tijdlijn vernietigd. Naast Tom Hiddleston en Sophia Di Martino die terugkeren als Loki en Sylvie, wordt ook verwacht dat Owen Wilson, Gugu Mbatha-Raw en Wunmi Mosaku hun rollen opnieuw zullen spelen voor seizoen 2.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 58

X-Men 97 (geanimeerde tv-serie)

Beau Demayo zal dienen als uitvoerend producent en hoofdschrijver voor deze nieuwe animatieserie die een eerbetoon zal zijn aan de beroemde jaren 90-serie X-Men: The Animated Series. De serie wordt Marvel’s eerste aanpassing van de X-Men sinds het opnieuw verkrijgen van de rechten.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 55

Marvel Zombies (geanimeerde tv-serie)

Wat als MCU, maar Walking Dead. In deze animatieserie worden de machtigste helden van de aarde geconfronteerd met een zombie-apocalyps. Brian Andrews zal dienen als uitvoerend producent.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 56

Spider-Man: Freshman Year (geanimeerde tv-serie)

In deze animatieserie is een jonge Peter Parker op weg om Spider-Man te worden. Jeff Trammel zal dienen als uitvoerend producent en hoofdschrijver.

DisneyAankomende Marvel-films en -shows foto 54

Ik ben Groot (geanimeerde tv-serie)

Hoe was Groot toen hij nog maar een klein jong boompje was? Deze serie originele shorts gaat over Groots jeugd terwijl hij in het hele melkwegstelsel tegenslagen beleeft.

Onbevestigd: films en shows komen mogelijk naar de MCU

Dit zijn films die Disney niet heeft bevestigd, maar omdat het de rechten op deze franchises bezit, worden de volgende films verwacht:

Marvel ComicsGalerijafbeelding 18

Avengers 5 (film)

• Releasedatum: Onbekend

Een vijfde Avenger-film zal zeker gebeuren, maar Phase Four (ook bekend als de volgende fase) van de MCU werd aangekondigd zonder het grote team dat de eerste drie fasen afsloot. We zijn dus minstens vier jaar verwijderd van de volgende Avengers-film. Onthoud ook dat sinds de eerste Captain America de eerste Infinity Stone introduceerde, de MCU had gebouwd aan een confrontatie met Thanos. Dat is nu gedaan en de Avengers zijn momenteel verspreid over het universum.

Tot nu toe lijkt het erop dat in de volgende Avengers-aflevering kleinere teams van helden zullen samenkomen, zoals de Young Avengers onder leiding van Tom Holland’s Spider-Man of de volledig vrouwelijke A-Force onder leiding van Captain Marvel. Wat betreft wat de hele bende zou kunnen dwingen weer bij elkaar te komen, is er nieuws over Marvel die het castingproces voor de stem van Galactus begint, een hemels wezen dat bekend staat om het verslinden van werelden.

Marvel ComicsGalerijafbeelding 19

X-Men (film)

• Releasedatum: Onbekend

Disney’s overname van 20th Century Fox betekent dat Marvel de rechten bezit op een hele reeks nieuwe personages, waaronder de X-Men. We weten al dat Marvel aan een Fantastic Four-film werkt, en Kevin Feige liet mensen kwijlen op San Diego Comic-Con 2019 toen hij zei dat hij geen tijd meer had om over mutanten te praten. Er is echter een probleem met het toevoegen van de X-Men aan de MCU en dit kan niet worden opgelost met een origineel verhaal.

De X-Men zijn geen normale mensen die in radioactief afval zijn gevallen en superkrachten hebben gekregen. Ze zijn een hele uitloper van de mensheid zelf.

Het is dus een beetje ingewikkelder om deze jongens op het scherm te krijgen in de context van de MCU, maar gezien alles wat Marvel al heeft bereikt, zal het niet lang meer duren voordat Wolverine zich aansluit bij Spiderman, Captain Marvel en de rest van de bende. We verwachten dat Marvel de basis zal leggen voor de toevoeging van het mutante ras in de komende films voordat we daadwerkelijk een X-Men-film krijgen.

Marvel ComicsGalerijafbeelding 20

Namor de onderzeeër (film)

• Releasedatum: Onbekend

Er is een moment in Endgame dat je misschien hebt gemist dat een voorproefje lijkt te zijn van een ander Marvel-strippersonage dat zijn debuut op het grote scherm maakt: terwijl Black Widow haar hologramconferentie houdt met een paar van de overgebleven Avengers, vermeldt Okoye van Danai Gurira aardbevingen in de oceaan de kust van Afrika. Hoewel dit slechts een wegwerpregel zou kunnen zijn, zou het ook kunnen duiden op het debuut van de Sub-Mariner, Marvel’s antwoord op Aquaman.

Er zijn een hoop geruchten geweest dat Marvel een Namor-film zou maken sinds de release van Endgame, waarbij zelfs de Rock wordt gekoppeld aan het spelen van de Atlantische Oceaan. Als dat zo is, kun je verwachten dat dit personage mogelijk zijn debuut maakt in de Falcon and the Winter Soldiers-serie of als de schurk in het komende Black Panther-vervolg.

Spoilervrij: Marvel-films en -shows in één oogopslag

Hier is alles wat we hierboven hebben beschreven, onderverdeeld in drie overzichtelijke lijsten die spoilervrij zijn.

Opmerking: we hebben de laatste door Fox geproduceerde X-Men-film, The New Mutants, uitgesloten omdat Marvel Studios er niet bij betrokken was.