Elden Ring preview: Vrijheid komt naar Soulsborne

(Pocket-lint) – In veel grotere mate dan bij elke andere ontwikkelaar van videogames, kun je er vrij zeker van zijn wat een nieuwe game van From Software zal bevatten. De Japanse outfit, beroemd om het uitvinden van het genre dat bekend staat als Soulsborne via games als Dark Souls , Bloodborne en Sekiro, valt op door zijn weigering om elke vorm van compromis te accepteren – en juist om die reden geliefd bij hardcore gamers.

Op papier had Elden Ring een vertrekpunt kunnen zijn voor From Software. Sinds het werd aangekondigd, is het aangekondigd als een samenwerking met Game of Thrones-schrijver George RR Martin (hoewel zijn precieze betrokkenheid vaag blijft). Het speelt zich af in een opvallend open wereld – terwijl eerdere From Software-games een nauwgezette voortgang van een paar honderd meter per keer met zich meebrachten, van kampvuur naar kampvuur, en daarbij regelmatig stierven.

Maar vrees niet, Souls-fans: Elden Ring brengt zeker een paar nieuwe elementen (en terminologische aanpassingen) aan de Soulsborne-blauwdruk, maar het is zeker geen radicaal vertrek. Uitgenodigd om deel te nemen aan een recente Closed Network Test voor de game, ontworpen om From Software en uitgever Bandai Namco in staat te stellen hun servers een shakedown te geven voorafgaand aan de lancering van de game op 25 februari 2022, zijn we erin geslaagd om meer dan vijf uur aan gameplay te ervaren – genoeg om een goed inzicht krijgen in de aard ervan.

Vertrouwd en toch frisser

Nadat we een personageklasse hebben gekozen uit een verrassend uitgebreide reeks opties (we gingen voor een vrij standaard Enchanted Knight, standaard bewapend met een kromzwaard en een klein schild), begint Elden Ring precies zoals je zou verwachten dat een From Software-game zou beginnen: in een donkere, ondergrondse grot.

Verlicht door bekende tips en instructies geschreven in wit schrift op de grond, verzamelden we een paar nuttige items voordat we in een minder bekende scène kwamen, gezien de herkomst van het spel: een weelderige, groene open wereld bedekt met vegetatie en bezaaid met enorme stenen ruïnes.

We speelden Elden Ring op een Xbox Series X en hoewel het nog steeds herkenbaar een From Software-game is — het karakter en het architecturale ontwerp zijn vertrouwd onderscheidend — we durven te wedden dat dit de best uitziende game van de ontwikkelaar tot nu toe is, met een aangename scherpte en detail in de graphics .

Uit die donkere grot tevoorschijn komen in een door HDR aangedreven zonnestraal voelde als een nieuwe ervaring voor een Soulsborne-game. De algemene omgeving zou niet misstaan in een Zelda-game, hoewel we later in het spel donkere en sombere delen van de kaart aantroffen.

Top PS4-games 2021: beste PlayStation 4- en PS4 Pro-games die elke gamer moet hebben

From SoftwareElden Ring foto 24

Maar er is ook genoeg dat ook bekend is. Het eerste dat we tegenkwamen was een Site of Grace – Elden Rings equivalent van een Dark Souls-kampvuur. Hier kun je allerlei dingen doen, zoals een level omhoog (met Runes, in plaats van Souls, verworven op de aloude manier door vijanden te verslaan) en flacons bijvullen (Elden Ring geeft je twee soorten flasks, voor gezondheid en mana; je mag er in totaal vier, en bij een Site of Grace kun je aanpassen hoeveel er aan elk type worden toegewezen).

Open wereld en stealth

Zoals bij elk goed From Software-spel is er min of meer geen hint van handvastheid. Een atypisch aspect van Elden Ring is dat stealth een veel prominentere en praktischere tactiek is om toe te passen dan in eerdere Soulsborne-games. In plaats van je op doelen te richten, kun je door op de linker joystick te klikken in een stealth-modus hurken (auto-targeting is een beetje een verlies, wat betekent dat je de camera vaak moet manipuleren in gevechten) en kun je opgaan in de weelderige vegetatie.

From SoftwareElden Ring foto 25

Deze zet is best handig, want zelfs in de zachte hoek van de kaart waarin we voor het eerst werden geplaatst, zijn er nog steeds felle vijanden om het hoofd te bieden – of, verstandiger, te vermijden – zoals een grote ridder te paard, die ons met gemak stuurde voordat we ons weer goed vertrouwd hadden gemaakt met het gevechtssysteem. Die natuurlijk een klassieke Dark Souls-configuratie aanneemt: rechterbumper en trigger zorgen voor lichte en zware aanvallen; blokkeren en pareren toegewezen aan hun linkerhandequivalenten.

Elden Ring heeft een rare obsessie met afgehakte vingers; je krijgt een aantal op vingers gebaseerde items waarmee je spelers kunt oproepen voor coöperatieve hulp of competitief duelleren. Gezien de beperkte aard van de Closed Network Test, hebben we Elden Rings multiplayer-kant niet bekeken, maar structureel lijkt het veel op de multiplayer in eerdere From Software-games.

Ashes of War

Door rond te sluipen, is het gemakkelijk genoeg om individuele vijanden uit te schakelen met aanvallen van achteren, waarna je wat runen en nuttige items begint te verzamelen. Het zal niet lang duren om weer in een geruststellend Soulsborne-gameritme te komen, zij het een iets ander ritme dan we in het verleden hebben meegemaakt, vanwege de open wereld.

Bij het verkennen van een bos dat wordt gepatrouilleerd door tamelijk geïsoleerde soldaten van laag niveau, vinden we een grot met een Grace-site, bevolkt door gigantische wolven, maar ook leidend tot onze eerste baasgevecht, tegen een wild uitziende beest-man. Lokale kisten leveren een aantal handige items op, zoals betere bepantsering, een kaartfragment en wat de game een Ash of War noemt.

From SoftwareElden Ring foto 11

Met Ashes of War kun je je wapens voorzien van nieuwe kenmerken, hun statistieken verbeteren maar ze ook magische aanvallen geven – zolang je personage maar over de nodige attributen beschikt. We gebruikten er bijvoorbeeld een op ons kromzwaard, maar konden de bijbehorende spreuk niet gebruiken totdat we het Faith-attribuut van ons personage sterk hadden verbeterd. Ashes of War kan echter van het ene wapen worden verwijderd en op een ander worden toegepast, dus bied een intrigerende manier om het soort wapen te genereren dat het beste bij je personage past.

Spectrale rossen

Na het vinden van een andere Grace-site wordt het eerste filmpje van de game geactiveerd. Daarin verschijnt een vrouw die ons vertelt dat we, als half-ondood Bezoedeld wezen, een meisje zouden moeten hebben dat ons vergezelt om steun en advies te bieden, en biedt aan om die taak te vervullen. We accepteren en krijgen een ring om een spectrale ros op te roepen en rond de kaart te rijden.

From SoftwareElden Ring foto 5

De mogelijkheid om te paard rond te galopperen is een belangrijk vertrekpunt voor een From Software-game, die het open-wereldkarakter van de kaart echt naar huis brengt. Het opent echter gemakkelijker de verkenning, terwijl we op weg gaan en een hele reeks vijanden ontwijken — waarvan we er veel later zouden terugkeren om uit te schakelen, dorstig naar Runes — en onderscheidende nieuwe delen van de kaart te vinden.

Op het meest noordelijke punt vinden we Stormveil Castle, met een handige Grace-site net binnen de ingang. Zoals verwacht is Stormveil Castle een klassieke kerker en ook de thuisbasis van de eerste echte baas van het spel, een groteske reus genaamd Margit. Het is niet verwonderlijk dat we bij onze eerste poging tegen Margit behoorlijk op pad worden gestuurd, maar we vinden een ander pad door het kasteel om te helpen met een periode van slijpen en nivelleren.

Niet zo meedogenloos

Het is verre van ons om te suggereren dat From Software op de een of andere manier zacht wordt, maar Elden Ring vertoont enkele kenmerken die een klein beetje meer vergevingsgezind zijn dan we hadden verwacht. Het is bijvoorbeeld mogelijk om, wanneer je wordt achtervolgd door een paar vijanden, het kreupelhout in te rennen en ze te verliezen, een teug te nemen uit je Estus-fles en dan terug te keren om ze een voor een uit te schakelen.

From SoftwareElden Ring foto 10

De mogelijkheid om te paard te springen en grote afstanden af te leggen – hoewel als je bijvoorbeeld door te veel pijlen wordt geraakt, je paard terug zal verdwijnen naar zijn spectrale rijk – is ook onthullend in de context van een Soulsborne-game.

Die lucht van sluipende claustrofobie die de voorgangers van Elden Ring kenmerkt, is plotseling weggeblazen ten gunste van een hervonden gevoel van vrijheid. Hoewel als je eenmaal van je ros bent afgestegen, zorgvuldige bewegingen en nauwkeurige gevechten aan de orde van de dag zijn. Zoals altijd in een Soulsborne-game, betekenen lange gevechtsanimaties dat de timing van je aanvallen, parries en ontwijkende bewegingen min of meer perfect moet zijn om te slagen.

Eerste indrukken

Op basis van onze tijd in de Closed Network-test kunnen fans van From Software terecht behoorlijk enthousiast zijn over Elden Ring. Hoewel het de vertrouwde gameplay levert waar ze naar hunkeren, voelt het ook alsof het die versleten Soulsborne-blauwdruk een paar stapjes naar voren schuift, wat een vleugje vrijheid toevoegt en de mogelijkheid om een meer vrije-vormbenadering te volgen.

Geschreven door Steve Boxer. Bewerken door Mike Lowe. Oorspronkelijk gepubliceerd op 17 November 2021.