Far Cry 6 review: Viva la revolution!

(Pocket-lint) – In de afgelopen jaren is er een perceptie geweest dat de Far Cry-franchise zijn potentieel niet helemaal heeft waargemaakt: Far Cry 5 en de slimme New Dawn waren behoorlijk goede games, maar misten persoonlijkheid in vergelijking met de magnifieke Far Cry 3 . Ontwikkelaar/uitgever Ubisoft lijkt dat te hebben ingezien: met Far Cry 6 heeft het alles uit de kast gehaald – en het eindresultaat zal zeker worden erkend als een van de beste games van 2021.

De essentie van elke Far Cry-game ligt in het samensmelten van een verfijnde verhaallijn met over-the-top first-person shooter-gameplay, die Far Cry 6 zeker in beide opzichten levert. Wat het verhaal betreft, zet het gewoon nieuwe standaarden voor actievideogames, met een meerlagige structuur die zeer complex is, maar nooit op afstand gekunsteld aanvoelt. En slimme aanpassingen aan de vertrouwde gameplay van de franchise maken het zon zandbak van destructieve vuurkracht dat het doet denken aan de Just Cause- games — behalve met een niveau van glans dat alleen bestaat in de dromen van laatstgenoemde.

Laat de revolutie maar komen

Far Cry 6 speelt zich af op het fictieve eiland Yara, naar het voorbeeld van Cuba, waar Anton Castillo – gespeeld met de gebruikelijke dreiging en charme door de briljante Giancarlo Esposito ( Breaking Bad- fans, je zult het meteen weten) – onlangs aan de macht is gekomen en aan het oefenen is zijn dictatoriale spieren. Yaras achtergrondverhaal dicteert dat Castillos vader – een andere wrede tiran – in 1967 werd afgezet door een revolutie (vermoedelijk, hoewel het nooit expliciet wordt vermeld, een communistische – zoals in Cuba).

Maar de recente dood van de leider die na die revolutie was geïnstalleerd, zorgde ervoor dat Castillo aan de macht kwam op de rug van Viviro, een wonderbaarlijk kankerbehandelend medicijn dat is afgeleid van het besproeien van genetisch gemodificeerde tabak met schadelijke chemicaliën. Castillo won op populistische wijze de stemming nadat hij had verklaard dat Viviro Yaras fortuin zou herstellen na vijftig jaar isolement van de rest van de wereld. Maar de realiteit is extreme wreedheid, waarbij iedereen die zich verzet tegen hem en de FND, zijn leger, veroordeeld wordt tot dwangarbeid in de Viviro-velden.

Wanneer is Black Friday 2021? De beste Black Friday deals in de VS vind je hier

Als Dani Rojas – die zowel man als vrouw kan zijn, waarbij beide versies exact dezelfde dialoog krijgen – geef jij de aanzet voor een guerrillaorganisatie genaamd Libertad om een volledige revolutie te lanceren die gericht is op het omverwerpen van Castillo. Wat net zon labyrintische taak blijkt te zijn als in het echte leven. Eerdere in-game-revoluties werden gekenmerkt door het nemen van allerlei kortere weg, maar degene die je begint in Far Cry 6 is overtuigend overtuigend.

Een drieledige aanval

Yara is opgedeeld in drie regios: de tabaksteelt Valle de Oro, Yaras graanschuur en de thuisbasis van de felle Montero-familie; moerassig Madrugada, waar je Maximas Matanzas moet rekruteren, een organisatie die een sociale media-oorlog voert tegen Castillos propaganda, voor de Libertad-zaak; en het bergachtige El Este, waar de grijze legendes van de revolutie van 1967 zich verschuilen, en waar ook La Moral woont, een Libertad-achtige groep die is voortgekomen uit Yaras straatbendes.

UbisoftFar Cry 6 review foto 22

In het midden van die drie regios ligt Esperanza, de eerste grote stad die ooit een Far Cry-game sierde. Het is het bolwerk van Castillo, maar alleen als je een drieledig leger hebt gerekruteerd, ben je sterk genoeg om je laatste aanval hier te lanceren.

De verhalende structuur van Far Cry 6 biedt een buitengewone hoeveelheid flexibiliteit. In wezen zijn er drie hoofdverhaalthreads, één voor elke regio, zelf opgesplitst in subthreads die zijn gekoppeld aan de verschillende facties en groepen waarbij je betrokken raakt.

Dan, op cruciale punten — of wanneer je wordt opgeroepen om missies uit te voeren voor de leiders van Libertad — komt je verhaal op een slimme manier samen met dat van Castillo en zijn 13-jarige zoon, Diego, die klaargestoomd wordt om hem op te volgen.

UbisoftFar Cry 6 review foto 20

Het algehele effect voelt aan alsof je in een soapserie speelt: zoals we gewend zijn van een Far Cry-game, is het schrijven van de allerhoogste kwaliteit en ontmoet je een aantal zeer gedenkwaardige personages terwijl je je een weg baant door de verhaaldraden. , die stuk voor stuk heel bewust aan een Netflix-serie doen denken.

Baan je eigen pad

Wat het meest indrukwekkend is, is de enorme flexibiliteit: je kunt door één regio tegelijk werken, of van regio naar regio vliegen en missies uitvoeren voor je favoriete personages. Er is enorm veel te doen, zoals het overnemen van FND-bases voor Libertad, zijmissies genaamd Yaran Stories, schattenjachten, straatraces, luchtafweerkanonnen en checkpoints om te vernietigen, middelen om te verzamelen en, in klassieke Far Cry-stijl, jagen uit te voeren.

UbisoftFar Cry 6 review foto 17

Exotisch vlees kan worden gekookt tot langdurige buffs. Met werkbanken kun je wapens upgraden. En terwijl je volgers krijgt, bouw je een netwerk van Bandidos op, die op missies kunnen worden gestuurd in een vreemd verslavend, op tekst gebaseerd minispel. Naarmate de Libertad-zaak aan kracht wint, heb je echt het gevoel dat je er middenin zit.

Het is net zo vlezig als elke open-wereld role-playing game (RPG) — completisten zullen zich gemakkelijk meer dan 50 uur kunnen vermaken — en voelt soms meer RPG-achtig aan dan welke vorige Far Cry-game dan ook. Het schuwt echter volledig elke vorm van vaardigheidsboom; je stijgt wel – zij het heel langzaam – wat extra gezondheid oplevert en de mogelijkheid om nieuwe wapens en uitrusting te kopen.

De uitrusting die je uitrust is cruciaal, op een manier die beïnvloed wordt door, maar verschilt van Destiny . Individuele pantseritems bieden specifieke voordelen, zoals weerstand tegen gif, vuur, explosieven of verschillende soorten munitie, evenals het verbeteren van stealth, herlaadtijden van wapens en dergelijke, dus de truc is om een breed scala aan verschillende uitrustingen te verwerven en uit te rusten welke van deze ook geschikt is voor de missie die je uitvoert.

UbisoftFar Cry 6 review foto 4

Het klinkt als een vreemd idee, maar het werkt, vooral dankzij het feit dat Yaran-valuta gemakkelijk te vinden en te verdienen is, en dat wapenhandelaren en kratten met nuttige uitrusting alomtegenwoordig zijn. In wezen ga je een level omhoog via de kit die je uitrust. En talloze, vaak nogal schattige, hommages aan de conventies van actie-RPGs zijn te vinden in het spel.

Bada-bing bada-boom

De andere grote factor in de evolutie van Dani Rojas naar een eenpersoonsleger is de wapens van Far Cry 6, die spectaculair goed zijn. Een van de vele onverwacht linkse ideeën in de game (vorige Far Cry-games zijn bekritiseerd omdat ze formule-achtig aanvoelen, wat geen beschuldiging is die iemand op dit punt zou stellen) is het idee van Resolver-rugzakwapens, in elkaar geflanst van Yaran-rommel.

Resolvers nemen vele vormen aan en hebben een ijzig langzame herlading (wat kan worden versneld door snel veel vijanden te doden), maar de beste geven je superkrachten: er is een spervuur met geleide raketten; een EMP-explosie, wat handig is als je een stealth-aanpak neemt; en een jetpack, wat handig is voor het toebrengen van brandschade aan veel nabije vijanden in afgesloten ruimtes.

Je kunt ook met de hand bediende Resolver-wapens kopen, zoals een die een reeks vuurwerk afvuurt en vooral handig is als je wordt geconfronteerd met een tank. Maar de meer conventionele wapens zijn geweldig, vooral als je ze upgradet: je kunt superkrachtige jachtgeweren vinden die over een groter bereik werken dan ze eigenlijk zouden moeten; lichte machinegeweren die, met een beetje toepassing, helikopters kunnen neerhalen; en een reeks handige aanvalsgeweren die kunnen worden aangepast om dodelijke hoeveelheden schade toe te brengen aan gepantserde of niet-gepantserde vijanden.

Vaak wordt je in de gameplay van Far Cry 6 omringd door behoorlijk krachtige vijanden, maar uitgerust met de nodige tools om ze uit te schakelen, zolang je maar wat nieuws gebruikt – het uitschakelen van alarmen geeft je bijvoorbeeld altijd een voordeel. Wat je allemaal het gevoel geeft een eenmansleger te zijn, en de verhaallijn voedt dat idee: als je verschillende groepen probeert te betrekken bij de Libertad-zaak, moet je meestal hun vuile werk opknappen.

UbisoftFar Cry 6 review foto 21

Een andere bron die je tot je beschikking hebt, zijn de zogenaamde Amigos. Deze dierenhandlangers zijn onder meer: er is Guapo, een krokodil met een gouden tand en een t-shirt; Chorizo, een schattige worsthond met wielen voor achterpoten, die vijanden briljant afleidt; en Chicharron, een haan die, eerlijk gezegd, psychotisch is. Hun aanwezigheid geeft een kleine indicatie van de humor die Far Cry 6 doordringt, en sommige van de meer onnozele personages waarmee je moet werken, voegen lichte verlichting toe via dingen als onberispelijk waargenomen, bijna trippy, periodes van zwaar drinken in combinatie met vandalisme.

Conclusie

Far Cry 6 is bereid om veel verder te gaan dan wat als normaal gedrag zou worden beschouwd, wat volkomen in overeenstemming is met het thema van het aanwakkeren van een revolutie terwijl het alternatief slavernij zou zijn.

Het is verreweg de beste Far Cry sinds de derde game in de serie, en qua omvang en complexiteit – vooral in verhalende termen – overtreft het naar onze mening zelfs Far Cry 3. Wat het bijna per definitie tot een klassieker maakt.

Far Cry 6 heeft alle verfijning van een role-playing game, samen met de tactiek van een shooter, en de meeslependheid van een Netflix-serie. Natuurlijk hebben we nog een paar blockbusters voor Kerstmis 2021, maar we zullen onder de indruk zijn als een van hen in de buurt komt als boeiend en net zo leuk om te spelen.

Geschreven door Steve Boxer. Bewerken door Mike Lowe. Oorspronkelijk gepubliceerd op 6 October 2021.