Halo Infinite review: een meesterlijke terugkeer naar vorm

(Pocket-lint) – Toen Xbox zijn twee next-gen machines in de winter van 2020 ontketende – de Xbox Series X en Series S – was het de bedoeling dat ze vergezeld zouden gaan van de première-gamefranchise. Denk aan Xbox, jij denkt Halo — en het nieuwste uitje voor Master Chief was om de lanceringsgame te zijn die de kraam perfect zou neerzetten.

Dingen gaan echter niet altijd volgens plan. Zoals veel games tijdens de aanhoudende pandemie, werd Halo Infinite vertraagd – met niet minder dan een jaar. En door de afwezigheid ervan hadden de Xbox-consoles geen echt grote vlag om te zwaaien toen de nieuwe generatie begon.

Toch komen er goede dingen aan degenen die wachten, zoals ze zeggen, en de nieuwste Halo is eindelijk aangekomen in twee afzonderlijke delen. Eerst werden we getrakteerd op seizoen 1 van een gratis te spelen multiplayer-bèta, die nu al lovende kritieken krijgt vanwege zijn back-to-basic gameplay en puur gevoel voor plezier (als je precies wilt weten hoe het is, kun je het gewoon downloaden en spelen – het kost je geen cent).

Nu hebben we de Campaign-modus, een op zichzelf staande game met het grootste verhaal van de serie, plus nog een hele lading meer, en daar zullen we ons in deze recensie vooral op concentreren.

Beste Xbox Black Friday 2021-deals: Game Pass, Xbox Series X/S-accessoires en meer

Het campagnespoor

The Campaign is een geweldige terugkeer naar Halo-games van weleer. Na de indrukwekkende maar ingewikkelde Halo 5 keert Infinite terug naar meer traditionele stijlfiguren. Het verhaal is onbeschaamd gericht op Master Chief — er is hier geen van de teamhoppende shenanigans van Guardians te vinden — en er zijn zoveel knipogen naar Halo 1 & 2 dat het soms aanvoelt als een stukje retro-gaminghemel.

Het speelt zich af kort na de gebeurtenissen van Halo 5, maar begint met Chief die tot een schijnbaar plakkerig einde komt door toedoen van Atriox, de leider van de Banished en de belangrijkste hoofdrolspeler in Halo Wars 2.

Eenmaal gered en gewekt, lokaliseert de actie naar een gedeeltelijk vernietigde Zeta Halo die nu wordt overspoeld door de eerder genoemde Banished en je neemt Chief mee op een enorme zoektocht om erachter te komen wat er is gebeurd met de ring, je UNSC-collegas en, misschien wel het belangrijkst, de schurk AI Cortana. Je ondergaat eerst een aantal lineaire verhaalmissies die meer dan een paar uur in beslag nemen, waarna de ontwikkelaar van de game, 343 Industries, een van de eerste grote wijzigingen aan de game toevoegt: een open-wereldlandschap.

In veel opzichten voelt dit als Far Cry Halo. De originele Halo-games hadden een aantal grotere gebieden die je bijvoorbeeld in een Warthog zou kunnen doorkruisen, maar Infinite tilt de dingen naar een heel nieuw niveau. Het heeft belangrijke verhaalmissies die op een lineaire manier plaatsvinden, maar er zijn tal van zijmissies, FOBs (Forward Operating Bases) om over te nemen, zakken met USNC-soldaten om te redden, en nog veel meer.

Er is ook een punt voor hen, aangezien de voltooiing van optionele speurtochten je dapperheidspunten of Spartaanse kernen kan opleveren, waarbij de laatste kan worden besteed aan upgrades naar de vaardigheden van Chief, terwijl de eerste je extra items of squadronleden kan opleveren om op te halen bij FOBs.

Xbox / 343 IndustriesHalo Oneindige beoordeling afbeeldingen foto 1

Er zijn ook tal van extra kansen voor bonussen op de enorme kaart, die je vaak tegenkomt door ze letterlijk te voet of in een van de klassieke voertuigen uit Halos van weleer tegen te komen. En er zijn ook doelen die moeten worden gezocht en geëlimineerd die je unieke wapens belonen. Natuurlijk kun je de hele campagne spelen door gewoon van het ene verhaalpunt naar het andere te gaan, maar dat zou niet alleen jammer zijn, je mist ook de maximale boost van je personage.

Door een meer Ubisoft-achtige aanpak te hanteren, geeft 343 Industries je veel meer vrijheid en verlengt het de speeltijd aanzienlijk. We zijn uren bezig geweest met het vinden en uitschakelen van doelen, bijvoorbeeld tussen verhaalmissies door. En als de gameplay zo soepel en leuk is als deze, vermoeden we dat je uiteindelijk ook je zoete, vrolijke tijd zult nemen.

Worstel hiermee

We weten niet zeker of het gewoon een roze bril is, maar we hielden van de meer eenvoudige first-person shooter-actie van de eerste paar Halo-games tot 4 en 5, dus Halo Infinite vinkt alle juiste vakjes voor ons aan.

Het is gelikt en soms bijna eenvoudig, met de twee hoofdwapens van de serie die tegelijkertijd kunnen worden gedragen. Ze zijn ook allemaal even vertrouwd als leuk, en zo talrijk als we ons altijd hebben herinnerd. Je hebt misschien vaak geen munitie meer, maar er is altijd een nieuw wapen om de hoek – of dat nu is gevallen door een van de Banished, of in een rek verborgen rond een pilaar. Munitiestations voor verschillende soorten wapens zijn ook direct beschikbaar.

Dit is niet een spel dat per se gaat over munitiebeheer en overleven, het gaat over grote, bombastische gevechten en geeft je de tools om jezelf te vermaken.

Xbox / 343 IndustriesHalo Oneindige beoordeling afbeeldingen foto 2

Master Chief heeft echter wel een paar nieuwe trucs in petto – één, letterlijk. Door het hele verhaal heen zul je dode Spartanen aantreffen naast wie add-ons voor je functieset zullen zijn. Deze omvatten een bonus voor je schilden, een stuwkrachtboost en een dreigingssensor die vijanden op je minikaart laat zien. Het beste van de upgrades is echter al vanaf het begin vastgesteld – de Grappleshot.

Het stelt Master Chief in staat om op korte afstand objecten en platforms vast te haken en ze dichterbij te brengen of omhoog te stuwen. Dit voegt nog meer verticaliteit toe aan gevechten en verkenning en is een geweldige toevoeging. Het kan ook, net als elk van de ontdekte nieuwe vaardigheden, verder worden geüpgraded naarmate het spel vordert (door gebruik te maken van de eerder genoemde Spartaanse kernen).

Het andere voordeel hiervan is dat je het type Master Chief kunt kiezen dat je wilt spelen. Je kunt de vaardigheden upgraden die het beste bij je eigen stijl passen, en daarom voel je een extra laag vrijheid, zelfs bovenop de open-wereldkaart.

Wat misschien wel het meest indrukwekkend is, is dat de 343 erin is geslaagd deze vrij gewichtige nieuwe functies te implementeren zonder de essentie van Halo te verliezen. Ze verbeteren in plaats van de ervaring te veranderen – en het eindresultaat is een genot om te spelen.

Visueel gesproken

Dat is ook mede te danken aan de grafische prestaties – zeker op Xbox Series X.

Zowel de Series X- als de S-versies worden geleverd met prestatie- en kwaliteitsmodi. In het geval van de S lijkt de kwaliteitsmodus te werken met een iets hogere resolutie (we schatten 1440p maar kunnen niet 100 procent zeker zijn) maar met 30 frames per seconde. In de prestatiemodus draait het op 60 fps met een iets lagere resolutie. Er is echt geen vergelijking en het spelen van de game in de laatste modus is een must.

Xbox / 343 IndustriesHalo Oneindige beoordeling afbeeldingen foto 3

Het wordt interessanter op Xbox Series X. De kwaliteitsmodus is, naar onze mening, weergegeven in volledige 4K en is daardoor helder en gedetailleerd. Het draait ook in 60 fps, dus je krijgt het beste van twee werelden. Als u echter een 120Hz-tv bezit, wilt u misschien in plaats daarvan de prestatiemodus bekijken. Nogmaals, de resolutie zakt (naar wat precies, we weten het nog niet helemaal zeker) maar je komt uit op 120 fps.

Dat geeft een ervaring die soepeler is dan een naakte molsnelheid die door een ingevette pijp glijdt. Het is boterzacht en ultra-responsief. Het ziet er ook nog steeds geweldig uit, vooral wanneer opgesloten in een ruimteschip of ondergrondse installatie, waar metalen voorwerpen glinsteren. Maar dan is 60 fps voor velen meer dan goed genoeg en valt het extra detail op. Het is een moeilijke beslissing, maar je hebt in ieder geval de mogelijkheid en je kunt het gemakkelijk aanpassen met de instellingen in de game om te zien wat je voorkeur heeft.

We moeten ook een grote shout-out geven aan het geluid. Het is filmisch en gewaagd, met Dolby Atmos-ondersteuning als je een compatibel systeem hebt.

Conclusie

Door een grote open-wereldkaart en extra mogelijkheden voor Master Chief te introduceren, heeft 343 Industries Halo een nieuwe impuls gegeven. Maar het heeft ze ook toegevoegd met respect voor het oude.

Eerlijk gezegd was Halo 5: Guardians een spel van zijn tijd – groots, onbezonnen en vooral gericht op spelhervattingen en actie. Het was als een kaskraker, maar misschien iets te veel afgeweken van de roots van de franchise. Halo Infinite daarentegen lijkt er veel meer op.

Het roept herinneringen op aan het voor de eerste keer spelen van Halo: aan het omdraaien van een Wrattenzwijn en lachen terwijl je begeleidende soldaten wegkwijnen op hun hoofd; of het ontzag om de Halo zelf omhoog te zien strekken in de dagverlichte hemel.

Dat is wat belangrijk is en waarom dit vlaggenschip exclusief voor Xbox het wachten waard is geweest. Het is de game die de verkoop van de Xbox Series X zal stimuleren (wanneer de voorraad beschikbaar is) en, zoals weer een ander gezegde luidt, het is het bewijs dat zulke dingen altijd beter laat dan nooit zijn.

Geschreven door Rik Henderson. Bewerken door Mike Lowe. Oorspronkelijk gepubliceerd op 6 December 2021.