In welke volgorde moet je elke Fast and Furious-film kijken?

(Pocket-lint) – De Fast and Furious-franchise bestaat al 20 jaar. Ja echt. We hebben twee decennia aan straatraces, overvallen en spionage gehad van Dominic Toretto, Brian OConner en hun team – of familie zoals ze ze zouden noemen.

Het is een van de meest winstgevende filmseries aller tijden, met een totale brutowinst van meer dan $ 5 miljard, met negen films die tot nu toe zijn uitgebracht, waaronder spin-off film Fast and Furious Presents: Hobbs and Shaw , twee korte films die aansluiten bij die films, nog een spin-off film in de maak, evenals een spin-off tv-show genaamd Spy Racers op Netflix .

Fast and Furious 9 is af en na een jaar vertraging als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, gaat het de straat op op 25 juni 2021. Er wordt ook gezegd dat er een tweedelige finale komt, dus nog twee films na Fast en Woedend 9.

Net als bij de Marvel-films en -shows , is het echter niet zo eenvoudig als het bekijken van de Fast and Furious-films in de volgorde waarin ze zijn uitgebracht. Natuurlijk kun je ze in chronologische volgorde bekijken, maar als je de verhaallijn wilt volgen zoals het uiteindelijk bedoeld was, moet je een beetje schuifelen.

We hebben de beste volgorde vermeld om de Fast and Furious-films in te bekijken, maar wees gewaarschuwd, er zijn spoilers in de onmiddellijke lijst hieronder. Als je de duidelijke lijst zonder spoilers wilt, ga dan naar beneden.

Elke Fast and Furious-film in de juiste volgorde

OPMERKING: er zijn spoilers in deze lijst hieronder.

Snel en furieus (2001)

De eerste First and Furious-film kwam uit in 2001 en richt zich op Brian OConner (Paul Walker) als een undercover LAPD-officier die de bende van Dominic Toretto (Vin Diesel) infiltreert in een poging de mensen achter een overvalploeg met drie aangepaste Honda Civics te achterhalen. .

Brian valt uiteindelijk voor Doms zus, Mia, en de film eindigt met Brian die Dom helpt weg te komen van de politie door hem de auto van 10 seconden te geven die hij hem schuldig is nadat hij eerder in de film zijn auto aan Dom verloor in een straatrace.

squirrel_widget_148891

De turbogeladen prelude voor 2 Fast 2 Furious (2003)

The Turbo-Charged Prelude for 2 Fast 2 Furious is een zes minuten durende korte film die is opgenomen in de speciale editie dvd-set van de tweede film – 2 Fast 2 Furious. Het is niet essentieel om te kijken, maar het verbindt de eerste film en de tweede met elkaar, en toont Brian OConner als een voortvluchtige die door de FBI wordt gezocht omdat hij Dominic Toretto in staat stelde om te ontsnappen aan politie arrestatie.

In de zes minuten durende film pakt Brian zijn spullen in en verlaat hij LA voordat hij wordt gearresteerd. Hij reist door de VS en wint meerdere straatraces, terwijl de FBI een nationale klopjacht op hem lanceert. De prelude eindigt met Brian op weg naar Miami.

2 Fast 2 Furious (2003)

2 Fast 2 Furious richt zich op Brian OConner als hoofdrolspeler. Brian is verhuisd naar Miami en neemt deel aan straatraces om de kost te verdienen, met een beetje hulp van de automonteur Tej Parker – een personage dat een grote rol gaat spelen in latere films in de Fast and Furious-franchise.

Brian sluit een deal met zijn voormalige baas – FBI-agent Bilkins – om terug te keren naar undercoverwerk en drugsbaron Carter Verone neer te halen in ruil voor een schoon record.

Hij kiest jeugdvriend Roman Pierce als zijn partner — een ander personage dat een groot deel van de Fast and Furious-franchise gaat worden — en samen brengen ze Verone ten val, wat resulteert in schone records voor hen beiden. Bovendien kregen ze wat extra geld dat ze voor zichzelf hielden van Verones ontvoering.

squirrel_widget_148890

Los Bandoleros (2009)

Los Bandoleros is de tweede van de korte films in de Fast and Furious-franchise, die 20 minuten duurt. Het doel is om de gebeurtenissen in de aanloop naar de vierde Fast and Furious-film, uitgebracht in 2009, in detail te beschrijven. Let op: we hebben de derde film in de franchise – Fast and Furious: Tokyo Drift – die later komt, overgeslagen.

Los Bandoleros ziet de terugkeer van Dominic Toretto, een voortvluchtige die zich verstopt in de Dominicaanse Republiek. Dom is van plan olie te stelen en zijn vriend Leo Tego – een ander belangrijk lid van de Fast and Furious-cast – uit de gevangenis te bevrijden. In de korte film zien Dom en Letty ook hun relatie nieuw leven inblazen – een relatie die in latere films heel belangrijk is.

Fast and Furious 4 (2009)

In Fast and Furious 4 worden Domonic Toretto en Brian OConner herenigd nadat Dom vijf jaar op de vlucht is geweest. De bemanning van Dom, bestaande uit Letty, Tego Leo, Rico Santos, Cara en Han Lue – waarvan sommige hoofdpersonages in de toekomst – kapen brandstoftankers in de Dominicaanse Republiek, voordat ze hun eigen weg gaan.

Enkele maanden later ontdekt Dom dat Letty is vermoord, dus keert Dom terug naar de VS voor haar begrafenis en om erachter te komen wat er is gebeurd. Ondertussen probeert Brian, nu een FBI-agent, een drugsbaron genaamd Arturo Braga op te sporen, voor wie Letty undercover werkte terwijl ze probeerde Doms strafblad te wissen toen ze stierf (zo doet de film je geloven).

Dom en Brian werken samen om Bruga en zijn handlanger Fenix ten val te brengen, wat ze lukt dankzij Gisele (Brugas contactpersoon) – een ander personage dat in de toekomst prominent wordt in de serie – maar het resultaat is dat Dom uiteindelijk wordt gepakt door de FBI en veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf. De film eindigt met Brian, Mia, Leo en Santos die in hun autos arriveren om de bus te onderscheppen die Dom naar de gevangenis brengt.

squirrel_widget_148892

Snelle Vijf (2011)

Fast Five begint met Dom, Brian en Mia in Rio de Janerio, Brazilië, waar ze op de vlucht zijn nadat ze in de vorige film Dom uit de gevangenisbus hebben gehaald. Agent Luke Hobbs (Wayne Johnson) arriveert in Rio om Dom en Brian te arresteren met de hulp van de lokale officier Elena Neves, dus Dom en Brian besluiten geld te stelen van misdaadbaas Hernan Reyes om een nieuw leven op de vlucht te beginnen. Ze stellen een team samen, bestaande uit Han, Roman, Tej, Gisele, Leo en Santos, samen met de hulp van Hobbs en Elena en slagen erin om honderden miljoenen dollars te stelen.

Hobbs en Elena helpen als dank aan Dom, Brian, Mia en Vince (een personage uit de eerste film) die hun leven eerder in de film hebben gered, maar Hobbs is niet bereid om ze vrijuit te laten gaan. In plaats daarvan geeft hij ze een voorsprong van 24 uur. Het einde van de film toont een hoogzwangere Mia op een strand met Brian en Dom en Elena samen. Hobbs verschijnt dan halverwege de aftiteling met een bestand met een recente foto van Letty – waarvan Dom denkt dat hij dood is.

squirrel_widget_148893

Fast & Furious 6 (2013)

Fast and Furious 6 begint met alle leden van de overval in Brazilië die gelukkig en vredig leven. Brian en Mia hebben een zoon genaamd Jack, Dom en Elena zijn samen, Hans en Gisele zijn ook samen en Roman en Tej leiden een luxe leven. Agent Luke Hobbs haalt Dom over om te helpen een voormalige Special Ops-soldaat genaamd Owen Shaw en zijn bemanning gevangen te nemen, waaronder Letty – Doms vrouw. Dom en zijn bemanning komen overeen om te helpen in ruil voor schone records, zodat ze terug kunnen keren naar de VS.

Dom en zijn team voltooien de missie uiteindelijk met succes, maar niet zonder verlies. Gisele – Hans vriendin – offert zichzelf op om Han te redden, wat resulteert in haar dood. De mid-credits tonen vervolgens Han in Tokio – de stad die hij en Gisele van plan waren te gaan na de vangst van Shaw – in een achtervolging. Hans auto wordt plotseling aangereden voordat hij ontploft en Dom krijgt een telefoontje van de bestuurder – Deckard Shaw (Jason Statham) – die zegt: “Je kent me niet, maar je staat op het punt om”. Dit sluit aan bij de derde Fast and Furious-film – Tokyo Drift – uit 2006, terwijl het verhaal voor Furious 7 wordt voorbereid.

squirrel_widget_148894

De Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006)

The Fast and the Furious: Tokyo Drift richt zich op middelbare scholier Sean Boswell, die in Tokio gaat wonen om te ontsnappen aan de gevangenis voor straatraces. Terwijl hij in Tokio is, maakt Sean kennis met driftracen in Japan, waar hij Han ontmoet, met wie Sean uiteindelijk werkt en samenwoont.

Han traint Sean in driftracen en Sean vraagt Takeshis – bekend als de Drift King – vriendin voor een date. Nadat Han, Sean en Neela van Takeshi stelen, komen ze in een achtervolging terecht. Han ontsnapt, maar raakt even later betrokken bij een aparte crash. Zijn auto ontploft en Han sterft – dezelfde crash waarop werd gezinspeeld aan het einde van Fast and Furious 6. Dominic Toretto verschijnt dan aan het einde van de film en vraagt om Sean te racen – die de nieuwe Drift King is nadat hij Takeshi heeft verslagen in een bergrace.

squirrel_widget_148895

Woedend 7 (2015)

In Furious 7 draait alles om de schurkenstaten moordenaar Deckard Shaw (Jason Statham), die wraak neemt op het team van Dominic Toretto omdat hij zijn broer, Owen Shaw van Fast and Furious 6, in coma heeft gebracht. Geholpen door een geheim ops-team onder leiding van Mr Nobody, Dom en zijn team proberen Shaw op te sporen, terwijl ze ook proberen een computerprogramma genaamd Gods Eye te bemachtigen en de maker ervan te redden – Ramsay.

Na een paar close calls en een een-op-een gevecht tussen Dom en Shaw boven in een parkeergarage, keert Hobbs terug om te helpen de dag te redden, waarbij Shaw in de gevangenis belandt en Dom en zijn team terug op een strand. In een bitterzoet einde trekt Brian zich terug uit het team om bij de zwangere Mia en hun zoon te zijn en afscheid te nemen van Dom op een kruispunt. Helaas is Furious 7 de laatste die we van Brian OConnor zien terwijl Paul Walker op tragische wijze om het leven kwam bij een echt auto-ongeluk halverwege het filmen, wat leidde tot de pensionering van zijn personage.

squirrel_widget_148896

Het lot van de Furious (2017)

In de achtste Fast and Furious-film wordt Dominic Toretto gedwongen om voor cyberterrorist Cipher te werken, waardoor hij schurkenstaat en tegen zijn team – Letty, Roman, Tej en Ramsay – gaat tijdens een missie onder leiding van Hobbs. Hobbs wordt vervolgens gearresteerd en belandt in dezelfde gevangenis als Deckard Shaw uit Furious 7. Hobbs en Shaw worden vervolgens samen gerekruteerd door Mr Nobody om Dom te vinden en Cipher te vangen.

In een reeks gebeurtenissen leren we dat Cipher iets te maken had met Owen Shaw, ze heeft Elena en Doms zoon gevangengenomen (waar hij niets van wist) en terwijl Elena wordt vermoord door Cipher, redden Deckard en Owen Shaw uiteindelijk Doms zoon na een plan slaagde Dom erin in het geheim samen te werken zonder medeweten van Cipher. Het team beschermt Dom, terwijl Deckard het probeert, maar Cipher niet kan doden, die ontsnapt. Aan het einde levert Deckard de zoon van Dom aan Dom, waarmee een einde wordt gemaakt aan de kloof tussen Dom, Shaw en Hobbs – een belangrijk detail voor de komende spin-off.

squirrel_widget_148897

Fast and Furious presenteert: Hobbs en Shaw (2019)

Fast and Furious Presents: Hobbs and Shaw is de eerste spin-off in de Fast and Furious-franchise. Het werd uitgebracht op 2 augustus 2019.

Fast and Furious: Hobbs en Shaw zien hoe agent Luke Hobbs en Deckard Shaw samenwerken om Brixton Lore (Idris Elba) te stoppen, een genetisch verbeterde cyberterrorist die in het bezit is van een dodelijk virus dat hij heeft gecreëerd.

Het bevat geen van de andere Fast and Furious-personages.

De complete Fast and Furious serie in de juiste volgorde, in één oogopslag

• Snel en furieus (2001)
  • De Turbo Charged Prelude voor 2 Fast 2 Furious (2003)
  • 2 Fast 2 Furious (2003)
  • Los Bandoleros (2009)
  • Fast and Furious 4 (2009)
  • Snelle Vijf (2011)
  • Fast and Furious 6 (2013)
  • De Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006)
  • Woedend 7 (2015)
  • Het lot van de Furious 8 (2017)
  • Fast and Furious presenteert: Hobbs en Shaw (2019)

squirrel_widget_148889

De complete Fast and Furious-films in de volgorde waarin ze zijn uitgebracht

• Snel en furieus (2001)
  • 2 Fast 2 Furious (2003)
  • Los Bandoleros (2009)
  • Fast and Furious 4 (2009)
  • Snelle Vijf (2011)
  • Fast and Furious 6 (2013)
  • Woedend 7 (2015)
  • Het lot van de Furious 8 (2017)

Wanneer komt de volgende Fast and Furious-film uit?

Fast and Furious 9 komt uit op 25 juni 2021. Hier is de tweede trailer. Spoiler alert: het lijkt erop dat Han terug is, op de een of andere manier die vreselijke crash in Tokio overleeft en de nieuwste schurk Jakob (John Cena) is, nou ja, de broer van Dom, zo lijkt het. Wie wist dat hij een broer had.

Hoeveel Fast and Furious-films moeten er nog worden uitgebracht?

Er wordt gezegd dat er een tweede spin-off film in ontwikkeling is die zich richt op de vrouwelijke personages van de Fast and Furious-serie. Er is ook een tv-serie op Netflix genaamd Spy Racers met acht afleveringen erin.

Wat betreft de Fast and Furious-films zelf, de negende Fast and Furious-film moet op 25 juni 2021 in de bioscoop verschijnen, zoals we hierboven vermeldden. John Cena schittert in de negende film, maar Dwayne Johnson vindt Luke Hobbs niet zo. De tiende film zou oorspronkelijk in april 2021 volgen, maar dat wordt nu later. Het is ook opgesplitst in twee films voor een tweedelige finale, dus er komen nog drie films, waaronder Fast 9.

Geschreven door Britta O’Boyle.