Review The Elder Scrolls V Skyrim Anniversary Edition: na 10 jaar nog steeds verleidelijk

(Pocket-lint) – Toen The Elder Scrolls V: Skyrim in 2011 werd gelanceerd, zette het de maatstaf voor role-playing games. De enorme spelwereld, bezaaid met fantasiepersonages en vijanden, gecombineerd met een enorme vaardighedenboom en een verfijnd nivelleringssysteem, is in zijn geheel meer romanachtig.

Veel spelers hebben tientallen uren, dagen, weken of meer in het spel geploegd. Want zelfs toen voelde het als meer dan dat: bijna als een tweede fantasieleven op het scherm; een waar je het leuk vond om naar de verhalen van de personages te luisteren, tot het punt dat boodschappen doen en alledaagse voorwerpen verzamelen persoonlijk genoeg werd om leuk te zijn als onderbreking van al het zwaardvechten en magie.

Maar dat is meer dan een decennium geleden. Ja, twee generaties hele consoles terug, of talloze grafische kaarten voor pc’s. Het is duidelijk dat er sindsdien veel is gebeurd in de wereld van gaming (en we hebben ook meer grijze haren gekregen), dus kan een klassieke titel een nieuw leven vinden buiten de nostalgie? Nou, Skyrim is niet voor niets een klassieker…

Verhaallijn: De tweede keer rond

Als je Skyrim nog nooit hebt gespeeld, wacht je een diepgaande traktatie. Zelfs als het een herhaling voor je is, zijn er eerlijk gezegd zoveel facties, missies, upgrades en mogelijke wegen om doorheen te werken dat het in veel opzichten toch weer helemaal nieuw zal aanvoelen. Hoewel we ons veel verhaallijndetails hebben herinnerd over onze tweede grote playthrough, zijn er allerlei zijmissies die helemaal fris aanvoelden.

Krijg ongelooflijke prijzen voor digitale games zoals FIFA 22 bij Gamivo

Vanuit een verhaalperspectief is de samenvatting zonder spoiler dat draken zijn teruggekeerd naar Skyrim. Jij, die een Drakengeborene blijkt te zijn, moet uitzoeken met welke reden en welk doel dat is, wat een heel avontuur met zich meebrengt in het ontwikkelen van je vaardigheden om die missie voort te zetten.

Level-ups, die je zult bereiken door verschillende vaardigheden te ontwikkelen door middel van actie, dekken je basistrio van pijlers: gezondheid, of hoeveel van een pak slaag je kunt nemen; uithoudingsvermogen, dat in porties wordt gebruikt voor rennen en krachtaanvallen; magicka, dat is het volume dat je beschikbaar hebt om spreuken uit te spreken.

Deze zijn belangrijk omdat je een beetje grondig moet nadenken over of je all-in wilt gaan op magicka en een echte magiër wilt zijn, je weddenschappen over de drie wilt spreiden om in verschillende scenario’s in staat te zijn, of brute kracht wilt gebruiken bij het opbouwen van gezondheid en uithoudingsvermogen voor meer traditionele een- en tweehandige wapenaanvallen.

BethesdaThe Elder Scrolls V Skyrim Anniversary Edition review foto 5

De vaardighedenboom is veel complexer dan het drietal pilaren, en je moet er goed op letten en waar je je extra’s voor een hoger niveau kunt investeren. Het is maar al te gemakkelijk om vaardigheden te verbeteren die veel voorkomen in de vroege stadia van het spel (meestal gevechten), alleen om te beseffen dat het misschien een beter idee was om je smeden of betoverende vaardigheden eerder te verbeteren. Er is geen weg meer terug, dus denk verstandig en denk buiten de gebaande paden als je een beetje extra plezier wilt hebben met het spel – misschien wil je meester zakkenroller en lockpick zijn, in plaats van de ultieme krijger.

Een uitgestrekt landschap

Skyrim is echt een open wereld, een uitgestrekt en bergachtig landschap dat soms nogal lastig te navigeren kan zijn als je uit het oog verliest waar je heen moet (de helderziendheidsspreuk is in dit opzicht je vriend, die de pad). Maar als je voor deze recensie op PlayStation 5 speelt, is de up-to-date grafische getrouwheid — die draait op 4K 60fps — vaak opvallend genoeg om je gewoon te laten stoppen en het landschap in je op te nemen. Dat is geen sinecure voor een tien jaar oude game die duidelijk zijn leeftijd laat zien.

BethesdaThe Elder Scrolls V Skyrim Anniversary Edition review foto 9

Toen de game voor het eerst werd uitgebracht, was er niets op zo’n schaal. Zelfs nu is de kaart van Skyrim zo groot dat je eromheen moet scrollen — en dat is exclusief de binnenkaarten en extra off-map-gebieden daarbuiten. Terwijl je grotten, kastelen, steden en nog veel meer ontdekt, vullen ze je kaart en openen ze voor snel reizen, wat essentieel is om door zo’n gigantisch landschap te navigeren en missies te voltooien. Een deel van het plezier is natuurlijk verkennen, wat essentieel is – en, net als een ekster, zul je al snel verslaafd raken aan het doorzoeken van elke kist, dressoir, urn en wat dan ook voor nuttige buit.

We spelen Skyrim in first-person, maar een third-person perspectief is ook beschikbaar (de laatste is verplicht te paard). Gevechten in beide perspectieven laten echter zijn leeftijd zien: er is hier geen finesse van het blokkeren en aanvallen van sequenties, zoals je in sommige modernere titels zult vinden. Maar als je het eenmaal aan boord hebt – om nog maar te zwijgen van de retro-besturing (hun mapping is in eerste instantie eigenaardig voor elke first-person fan) – is het gemakkelijk om je statische, lading, strafe en, eh, rennende achterlijke tactieken.

BethesdaThe Elder Scrolls V Skyrim Anniversary Edition review foto 10

Er is geen volgorde in de manier waarop je het spel moet spelen, wat nog bijdraagt aan het open-wereld karakter ervan. Je zult echter snel ontdekken of het niet echt de bedoeling is dat je ergens bent waar machtige krachtige vijanden je in een enkele aanval sturen. Het kan leuk zijn om dit uit te dagen, maar door met een bondgenoot naar binnen te gaan, zware toverdrank om je statistieken te verbeteren, wat scrolls te laten vallen om bloedbad te veroorzaken en je vingers te kruisen. Ons advies: save, save, save again – want je wilt voorkomen dat je bij herhaling hetzelfde stuk landschap doorkruist om verpletterd te worden door een mammoet (plus, zelfs in deze iteratie van het spel, is de stabiliteit niet 100 procent : we hebben om de dag crashes gehad, dus quicksaves zijn essentieel).

Je roeping vinden

Naarmate het spel zich ontwikkelt, zul je je Dragonborn-woord van macht ‘shouts’ bevorderen – endemische magie die je op een beperkte basis kunt gebruiken en die essentieel wordt bij het voltooien van bepaalde speurtochten (bijvoorbeeld onbegaanbare gebieden in specifieke catacomben of ruïnes) – die je kan uitbreiden door oude woorden en draken te zoeken om te verslaan. De twee gaan hand in hand om redenen die duidelijker worden naarmate je de belangrijkste verhaallijn volgt.

BethesdaThe Elder Scrolls V Skyrim Anniversary Edition review foto 3

Het is de zoveelste snaar van de uitgebreide boog van Skyrim. En hoewel het misschien ingewikkeld klinkt om zo’n variatie te hebben – level-ups voor magicka, gezondheid, uithoudingsvermogen; level-up voordelen voor een enorme vaardighedenboom; schreeuwt naast magie; naast gigantische lijsten met items en uitsplitsingen van zoektochten – behandelt de game je progressieve begrip van het belang van elk op zo’n delicate manier dat het gewoon een tweede natuur wordt.

Onze enige echte klacht is dat de menusystemen bijzonder ouderwets aanvoelen in hun benadering; het is niet snel om enkele van de items te vinden of te selecteren die je misschien wilt hebben als je bijvoorbeeld veel bij je hebt, en hoewel subcategorieën (wapens, kleding, ingrediënten, enz.) kunnen helpen, heb je nog steeds zoveel uitrusting op je personage dat de navigatie had kunnen worden verbeterd. Hetzelfde geldt voor speurtochten: het is mogelijk om hun activering in of uit te schakelen, maar veel van de overige speurtochten missen de relevante aanwijzingen op de kaart, of lijken soms te mislukken. En het aantal keren dat je de map slash items list slash quest list snel laadt, kan nogal snel oud worden.

Het andere gebied dat vrijwel aan de Skyrim van weleer vasthoudt, is het acteren van het personage. Zoals in, letterlijk, gebruikte Bethesda slechts een handvol acteurs om de volledige cast in te spreken. Het is nogal grappig hoe een sleutelsjamaan in de ene stad identiek klinkt aan een onbelangrijke voorbijganger in een andere. Evenzo zijn de gezichtsmodellen beperkt, omdat veel personagemodellen, gezichten en animaties identiek zijn. Dat is wat 10 jaar voor je doet, hoewel videogamebedrijven tegenwoordig veel meer werk (en dus personeelstijd) in dergelijke nuances steken.

BethesdaThe Elder Scrolls V Skyrim Anniversary Edition review foto 7

De Anniversary Edition van Skyrim is grotendeels hetzelfde als de Remastered Edition uit 2016, in die zin dat het alle drie DLC-packs (Dawnguard, Hearthfire, Dragonborn) bevat, samen met toevoegingen zoals (optionele) Survival Mode – wat een helse versie is van de spel voor alleen de hardcore waarbij je jezelf gevoed, gedrenkt en goed uitgerust moet houden om op afstand capabel te zijn – en functies zoals vissen, huwelijk, nieuwe spreuken, bepantsering, alchemie-ingrediënten en meer.

Conclusie

Je zou een 10-jarige titel als oude hoed kunnen afschudden. Maar duik een paar uurtjes in Skyrim’s Jubileumeditie en je zult al snel een paar volle weken of meer aan zijn charmes verliezen.

Bij de lancering in 2011 was Skyrim een baanbrekend rollenspel. Een decennium later bewijst het waarom het toen een klassieker was en in veel opzichten dat nu nog meer is. Het is geen nostalgie, het is gewoon een diepgaande fantasietitel die op de juiste manier is gedaan.

Natuurlijk zijn er nog wat eigenaardigheden – servies danst zonder reden op tafels, de herhaalde voice-acting is onbedoeld grappig en de mechanica kan gedateerd aanvoelen (met name gevechten) – maar de uitgestrektheid van deze wereld zal je bewustzijn en eetlust snel in beslag nemen om meer te ontdekken om nog een andere zoektocht te voltooien.

Of je nu helemaal nieuw bent in The Elder Scrolls en Skyrim, terug bent voor een volgend bezoek, je zult een spannende rit tegemoet gaan met een romanachtige reikwijdte die maar weinig videogames op dit niveau beheersen.

The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition is de ultieme manier om dit role-playing meesterwerk te ervaren op next-gen consoles.

Geschreven door Mike Lowe.