ZTE Axon 30 5G review: zo doe je een camera onder het scherm

(Pocket-lint) – Vervelend graven in het grote scherm van je telefoon en op je zenuwen werken? Welnu, de ZTE Axon 30 5G neemt afscheid van de inkeping door zijn selfiecamera achter het scherm te plaatsen.

Nee, het is niet de eerste keer dat we een camera onder het scherm zien – en zal zeker niet de laatste zijn – maar deze ZTE bevat zeker de allerbeste implementatie van deze technologie tot nu toe, waardoor hij minder opvalt dan zijn eerste optreden in de Axon 20 , en een stap verder gaan dan wat zelfs Samsung kan bieden in zijn Z Fold 3 .

Hoewel de camera onder het scherm zeker de hoofdfunctie van de ZTE is, kan de Axon 30 5G – die qua prijs als een middenklasser wordt gepositioneerd – alle andere belangrijke functies leveren om het een waardige gok voor uw zak?

Ontwerp & weergave

• 6,92-inch AMOLED-scherm, 2460 x 1080 resolutie, 120 Hz verversingssnelheid
  • Afmetingen: 170 x 78 x 7,8 mm / Gewicht: 189 g
  • Vingerafdrukscanner onder het scherm
  • Afwerkingen: Zwart, Aqua

We hebben deze ZTE een ongewoon lange tijd gebruikt voor een review, nadat we het apparaat introkken voordat we jaarlijks verlof namen en echt gewend raakten aan het leven met dit apparaat alsof het van ons was. Dat is bijzonder nuttig geweest om de positieve punten en valkuilen ervan te benadrukken.

Apples iPhone 13 lanceringsevenement special - Pocket-lint Podcast 121

Pocket-lintZTE Axon 30 5G review foto 1

Er is geen ontkomen aan, deze ZTE is om te beginnen een vrij groot apparaat, met zijn 6,92-inch scherm zeer dominant en een beetje breder in beeldverhouding dan veel huidige vlaggenschepen op de markt. Als je echter iets wilt dat helemaal op het scherm is gericht, dan beantwoordt dit apparaat zeker aan die behoefte.

De camera onder het scherm helpt om dat scherm ook te laten zingen, omdat de technologie van de tweede generatie aanzienlijk is verbeterd ten opzichte van de eerste generatie. Voorheen zag je een bijna aan/uit raster van pixels voor de cameralens; de Axon 30 5G doet het echter veel beter door de lens subtieler te verbergen achter een rechthoekig scherm-gedeelte waar het beeld enigszins gedempt is, maar niet zo dramatisch anders. Soms kun je de cameralens zien, afhankelijk van externe lichtomstandigheden en reflectie, maar wanneer er een beeld ervoor op het scherm staat, wordt het heel goed afgehandeld – gemakkelijk het beste dat we tot nu toe op elk apparaat hebben gezien.

Wat echter een beetje verbijsterend is, is dat ZTE zon wenselijke, hoogwaardige technologie in een verder redelijk middelmatig apparaat heeft gestopt. Vanuit een ontwerpoogpunt is de Axon 30 bijvoorbeeld gewoon niet zo opwindend – de achterkant is helemaal plakkerig en voelt het uiteindelijk bijvoorbeeld aan, terwijl de cameras (waar we later meer over zullen vertellen) simpelweg het soort slagkracht vindt u in meer indrukwekkende vlaggenschepen.

Pocket-lintZTE Axon 30 5G review foto 6

De telefoonfabrikant heeft deze keer in ieder geval de algehele rand rond het scherm verkleind, waardoor dat scherm de stralende ster van dit apparaat kan zijn. Het is ook een behoorlijk behoorlijk paneel, een AMOLED-paneel met voldoende resolutie, voldoende helderheid (met softwareverbeteringen die deze keer minder harde automatische aanpassing betekenen), en een overtuigend kleurenpalet. Het is ook plat om de beelden niet scheef te trekken, waardoor het ook ideaal is om games op te spelen.

En met andere functies, zoals een vingerafdrukscanner onder het scherm en uitbreidbare opslag (of dubbele simkaart), zijn er zeker pluspunten van dit grote apparaat als je de algemene lijst met functies opsplitst.

Prestaties en batterij

• Qualcomm Snapdragon 870-processor, 8 GB RAM
  • 4200mAh batterijcapaciteit, 65W snel opladen
  • Android 11-software met ZTE MyOS 11
  • 128 GB opslag, microSD-uitbreiding
  • 5G-connectiviteit

Hoewel de build misschien niet het meest gewaagde aspect van deze telefoon is, is er vanuit het oogpunt van interne hardware genoeg om in het algemeen een duim omhoog te krijgen. De Qualcomm Snapdragon 870-processor in het hart is geen topklasse in het hier en nu, maar hij is meer dan krachtig genoeg om dagelijkse taken, inclusief gamen, met weinig poespas aan te kunnen. Gehuisvest in deze plastic schaal is er ook geen last van oververhitting.

Pocket-lintZTE Axon 30 5G review foto 9

We zijn door South Park: Phone Destroyer- sessies geduwd, net als onze go-to, die goed en soepel functioneert. Wanneer u echter de schermopnamefunctie van de ZTE tijdens het spelen activeert, is er een duidelijke daling van de framesnelheid tot gevolg – iets wat u niet zult zien bij sommige krachtigere apparaten, waaronder sommige oudere generatie telefoons, dus er is een plafond voor het beschikbare vermogen en hoe het wordt beheerd.

Ondanks over het algemeen goede prestaties, is het niet perfect soepel zeilen. De Axon 30 5G mist gewoon een zekere mate van glans in termen van bediening en software, waar het echt zou helpen de aantrekkingskracht van deze telefoon te versterken. De MyOS 11-software lijkt bijvoorbeeld enige irritaties te veroorzaken bij Googles Android 11-basis – het soms ontbreken van meldingen is het meest prominente voorbeeld.

Met apps zoals Outlook ontvingen we zelden meldingen van nieuwe e-mail, terwijl onze Ring doorbell-app er niet in slaagde om tijdig waarschuwingsberichten te laten verschijnen – het duurde vaak minuten om weer te geven, of helemaal niet. Er zijn verschillende instellingen per app waaraan kan worden gesleuteld binnen instellingen, maar we hebben niet ervaren dat dit altijd een succes is om alles in te stellen en te laten werken zoals we zouden verwachten.

Andere eigenaardigheden, zoals de app-lade die beschikbaar is via een swipe-up die sporadisch niet werkt, blijven aantonen dat de software in combinatie met hardware net een beetje naast de maat is.

De levensduur van de batterij is ook over het algemeen een beetje ondergebakken. Dat wil niet zeggen dat de 4200mAh-cel hier je geen dag doorkomt, het is alleen dat het percentage sneller daalt dan we van zon apparaat zouden verwachten. We bereiken bedtijd na 16 uur met het apparaat aan en uit – en meestal wordt voldaan met ongeveer 20 procent over. Het opladen gaat echter snel dankzij snel opladen van 65 W, maar er is hier geen draadloos opladen.

Cameras

• Vier cameras achter:
    • Hoofd (25 mm): 64 megapixels, diafragma van f/1.8, pixelgrootte van 0,8 µm, autofocus met fasedetectie (PDAF)
    • Breed (16 mm): 8 MP, f/2.2 / Macro: 5 MP, f/2.4 / Diepte: 2 MP, f/2.4
  • Enkele camera aan de voorkant (onder display-ontwerp):
    • 16 megapixel, f/2.5 diafragma, onder scherm

Op het gebied van cameras hebben we al de belangrijkste voordelen van deze telefoon onderzocht: de selfie-camera onder het display. Het is indrukwekkend in termen van semi-onzichtbaar zijn, op een manier die je op dit moment op geen enkele andere telefoon op de markt zult zien.

Pocket-lintZTE Axon 30 5G review foto 4

De cameras aan de achterkant zijn natuurlijk beter zichtbaar, hoewel er zonder een bijzonder hoogwaardige opstelling niet het buitensporige uitsteeksel is dat je bij zoveel concurrenten zult aantreffen. Waarom ZTE heeft gekozen voor een zogenaamde opstelling met vier cameras, is meer voor de aantrekkingskracht van cijfers omwille van de cijfers, zo lijkt het, aangezien de prestaties en variëteit niet zo indrukwekkend zijn.

De aanwezigheid van de macro- en dieptesensoren helpt bijvoorbeeld niet: de macro die je nooit zult weten is er of waarschijnlijk hoe je hem kunt activeren; terwijl de dieptesensor vaak automatisch verwerking op afbeeldingen toepast, waardoor verschillende patches volledig zacht worden wanneer dat helemaal niet je wil of bedoeling is. Als beide lenzen zouden worden verwijderd, zou dit waarschijnlijk alleen maar een voordeel zijn voor de Axon 30.

De twee om op te letten zijn de belangrijkste: de hoofdsensor, met 64 megapixels; en de groothoeklens, met 8 megapixels. Dit laatste is niet bijzonder resoluut, verhoogt het contrast te sterk in afbeeldingen en randvervormingen zijn een beetje een probleem. De eerste, hoewel hij van tijd tot tijd goede fotos kan maken, mist grotendeels het vermogen om details bijzonder goed op te lossen – deels tot optica, deels tot verwerking – wat in het algemeen voor zo-zo resultaten zorgt.

Dat maakt de camera-instelling van de ZTE Axon 30 5G verwarrend: de selfie-camera onder het scherm is tenslotte de beste in zijn soort (in termen van implementatie in plaats van de lens), dus dit is duidelijk een apparaat dat wil pronken met technologie , maar ondersteunt dat niet met de aanwezigheid van sterkere optica en sensoren in de camera-afdeling – terwijl het dat eigenlijk zou moeten doen om meer eer te geven aan die camera onder het scherm.

Conclusie

De ZTE Axon 30 5G is een mix van pluspunten en valkuilen. Positief is dat de camera onder het scherm gemakkelijk de beste in zijn soort is tot nu toe, en zelfs de inspanningen van Samsung in de Z Fold 3 met een behoorlijke marge te slim af is. Het laat het grote scherm van de ZTE schitteren, dus als je een vooruitstrevend ontwerp wilt, dan heeft de Axon 30 dat in emmers.

Aan de kant van de valkuilen is echter het gebrek aan samenhang in een deel van het denken van de Axon 30. De cameras zijn bijvoorbeeld gemiddeld – wat, hoewel acceptabel voor deze prijs, totaal haaks staat op een apparaat dat opkomt voor een optiek onder het scherm in zon verfijnde vorm. Ondertussen heeft de software wat haperingen als het gaat om meldingen, waardoor de procedure van tijd tot tijd ongewenst wordt onderbroken. En het ontwerp is gewoon niet zo spannend.

In al onze tijd met de ZTE Axon 30 5G hebben we de camera onder het scherm nauwelijks opgemerkt. Dat is ideaal, werk gedaan – dat het deze technologie zo overtuigend kan leveren, is een prachtig bewijs van ZTEs onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling. Het is alleen dat de rest van de telefoon, hoewel grotendeels acceptabel gezien de prijs, gewoon niet helemaal voldoet aan dat niveau van indruk in het algemeen.

Overweeg ook:

Pocket-lintalternatieve foto 1

OnePlus Nord 2

OnePlus is nu diep in het spel en levert software die gewoon veel bedrevener is – en dat is wat echt helpt om dit mid-range toestel te verkopen. Natuurlijk, je zult moeten leven met een hoekperforatie die het scherm verstoort, maar misschien vind je dat acceptabel.

squirrel_widget_5766558

Geschreven door Mike Lowe. Oorspronkelijk gepubliceerd op 17 september 2021.